Nauczyciele są jak ogrodnicy

Dobrzy rolnicy wiedzą, czego potrzeba rośliną, a źli nie. Podobnie nauczyciele – przez złe nauczanie cały potencjał w uczniów marnieje w oczach. Dobry nauczyciel potrafi sprawić, by w pełni zakwitnął. Edukacja i nasze życie jako istot nie są linearne. To pomysł industrializmu: jeśli tu zaczniesz, to tam skończysz. Jeżeli możemy cokolwiek powiedzieć o życiu, to […]

Ken Robinson do społeczności edukacji demokratycznej

Obecnie uczniowie uczą się razem, ale nie od siebie. Uczą się w grupach, ale nie jako grupy. edukacja demokratyczna jest zasadzona na współpracy, decyzje podejmuje się razem, uczymy się z innymi i od innych, i w obecności innych. Witajcie! Jestem Ken Robinson. Mam zaszczyt przywitać Was i pogratulować uczestnictwa w IDECu. Bardzo podziwiam ruch edukacji […]

Zrewolucjonizujmy nauczanie

Rozkwit nie jest procesem mechanicznym, to proces organiczny. Nie da się przewidzieć wyniku; można tylko, jak rolnik, dostarczyć warunków odpowiednich do rozwoju. Byłem tutaj cztery lata temu, i pamiętam, że wtedy prelekcji nie było online; wędrowały do fanów TED w pudełku pełnym nagrań DVD, by spocząć na zapomnianych półkach. (Śmiech) Tydzień po wystąpieniu otrzymałem telefon […]

Jak uciec z edukacyjnej doliny śmierci

Musimy przyjąć inne podejście. Musimy zrozumieć, że to system tworzony dla ludzi, którzy potrzebują pewnych warunków, by się rozwijać, a w innych tego nie robią. Jesteśmy bytami organicznymi i szkolnictwo jest kluczowe. Przeniosłem się do USA 12 lat temu razem z moją żoną Terry i dwójką dzieci. Właściwie zamieszkaliśmy w Los Angeles… (Śmiech) Ale myśleliśmy, […]

Szkoły zabijają kreatywność

Picasso powiedział kiedyś: „Wszystkie dzieci rodzą się artystami.” Największy problem to pozostać artystą w miarę dorastania. do kreatywności nie dorastamy, lecz z niej wyrastamy. Lub raczej: zostajemy z niej wyedukowani. Dlaczego tak się dzieje? Dzień dobry. Jak się macie? Było super? Brak mi słów na te niezwykłe prezentacje. Właściwie, to wychodzę… (Śmiech) Były trzy ciekawe […]

Zmiana Paradygmatu Edukacji

Pomagamy dzieciom przebrnąć przez szkoły, znieczulając je, usypiając. A powinniśmy przeciwnie – obudzić je na to, co kryje się w się w ich wnętrzu. Ale nasze systemy edukacji są stworzone na potrzeby industrializmu i na jego wzór – szkoły wciąż organizowane są na wzór fabryk. Na całym świecie reformuje się teraz systemy edukacji. Z dwóch […]

Indywidualna Kreatywność

Kiedy inwestujemy w swój talent, stajemy się inną osobą. Zaczynamy nowe życie, pojawiają się ludzie, których inaczej byśmy nie spotkali, i z kolei my wpływamy na ich życie. Wyjątkowe zdolności niektórych ludzi można odkryć dopiero, gdy robią oni coś szczególnego. Przeprowadziłem kiedyś wywiad do mojej książki “The Element” z niejakim Bartem Connerem. Słyszeliście o nim? […]