Z Konferencji TED 2006: Czy szkoły zabijają kreatywność?

Na całym świecie nie ma ani jednego systemu edukacji, który codziennie uczyłby dzieci tańca, tak jak uczy się matematyki. Dlaczego?

[Profesorowie] żyją w swoich głowach. (…) Patrzą na swoje ciało jako na środek transportu dla głowy. To sposób dostarczania głowy na spotkania.

Prawdopodobnie, kiedy byłeś dzieckiem, w szkole łagodnie trzymano cię z daleka od rzeczy, które lubiłeś, na podstawie założenia, że nigdy nie znajdziesz pracy robiąc właśnie to: „Nie zajmuj się muzyką, nie zostaniesz muzykiem”, „Nie zajmuj się sztuką, nie będziesz artystą”. Uprzejma rada – dziś to założenie jest do gruntu błędne.

Musimy odejść od tego, co jest z gruntu przemysłowym modelem edukacji, modelem manufaktury, opartym na linearności, dostosowywaniu i segregowaniu ludzi. Musimy przejść do modelu, który opiera się bardziej na zasadach rolnictwa. Musimy uświadomić sobie, że rozkwit ludzki nie jest procesem mechanicznym – jest procesem organicznym. I nie można przewidzieć wyniku ludzkiego rozwoju. Wszystko, co możesz zrobić, to, jak rolnik, stworzyć warunki, w których ludzie zaczną rozkwitać.

Sprzedano nas do fast foodowego modelu edukacji, który zubaża naszego ducha i energię, podobnie jak fast foody wyniszczają nasze fizyczne ciała.

Wierzę, że naszą jedyną nadzieją na przyszłość jest przyjęcie nowej koncepcji ludzkiej ekologii, takiej, w której zaczniemy rekonstruować nasze pojęcie bogactwa ludzkich możliwości. 

 

 

Tekst w kategorii: Cytaty TED.